Wat wij schrijven

Welkom bij Kennispact

1 september 2014

Eén jaar geleden kwam een groepje geneeskundestudenten uit verschillende jaarlagen en verschillende faculteiten bij elkaar met een gezamenlijk probleem: hoe delen wij de kennisuitwisseling van onze faculteiten, die in sterk uiteenlopende didactische routes aan ons geleerd wordt, met elkaar? De meest basale uitleg over de basis van de biochemie tot medisch-specialistische interventies worden in ieder klaslokaal anders aan de student gebracht. Wat is de beste manier? Is er een 'beste' leerweg / docent / faculteit? De statistieken wat betreft onderwijskwaliteit liggen niet ver uit elkaar; iedere faculteit doet zijn best om de grote lading theoretische kennis die (bio)medisch studenten in hun kennistrein laden zo goed mogelijk te laten verlopen, maar er zijn wel grote verschillen in didactiek: waar het Radboudumc bijvoorbeeld niet meer dan 3 tot 5 hoorcolleges á 45 minuten per week geeft, worden er in het AMC meer dan het dubbele aan hoorcolleges gegeven, om maar een voorbeeld te noemen. De ene faculteit doet mee aan de interuniversitaire Voortgangstoets, terwijl de andere bonuspuntentoetsen organiseert. Niet alleen het onderwijs, maar ook de selectie verschilt behoorlijk: alleen centraal (UMC Utrecht) tot grotendeels decentraal (en hoe? Een toets? Een praktijkexamen?)

Uit de vorige alinea blijkt: iedereen doet wat anders. Best practices zijn overal te vinden - of zijn het dan juist de studenten die zich aanpassen aan de vorm van onderwijs die op zijn/haar faculteit gegeven wordt? Hoe doe je onderzoek op grote schaal naar het persoonlijk leerproces? Een contradictio in terminis. De scores van de voortgangstoets zou een maat kunnen zijn, maar als het goed is weten we aan het eind van de rit nagenoeg allemaal hetzelfde - maakt de route die onze kennistrein neemt (bijvoorbeeld vroeg leren praten met patiënten, of juist laat beginnen met volledig lichamelijk onderzoek) dan nog uit? Tot die tijd blijven de universiteiten in ieder geval één ding doen: zeggen dat zij het beste onderwijstraject hebben; of het nu gaat om een persoonlijke aanpak, innoverend in e-learning of juist een bewezen klassiek curriculum - voor elk wat wils.

We kunnen als individuele studenten onmogelijk onze kennistrein langs alle faculteiten in Nederland laten rijden (alhoewel dat best een interessant project zou kunnen zijn; iedere 6 maanden bij een andere faculteit onderwijs volgen), maar we kunnen wel de vruchten plukken van de didactische vaardigheden van deze faculteiten. Combineer de beste uitleg en informatie van de beste (bio)medische docenten in Nederland - op alle deelgebieden van de geneeskunde en biomedische wetenschappen. Daar is het Kennispact-project uit ontstaan.

Kennispact is een initiatief dat kennisuitwisseling voor het leerproces tot biomedicus of dokter mogelijk maakt. Door middel van een platform dat zowel in app-vorm (de Geneeskunde app), als op het web (Kennispact.nl) toegankelijk is, kunnen we zo goed mogelijk inspelen op de behoefte die wij nog niet konden vervullen: direct betrouwbare leerinformatie, op het moment dat je het nodig hebt. Wikipedia heeft deze 'uitleg van de docent' vaak niet, met Google speel je Russische roulette als het gaat om betrouwbaarheid en je hebt lang niet altijd ál je leerboeken bij je. Sta je bij de bushalte en denk je terug aan het college van vanochtend, wil je je voorbereiden op je volgende werk- of responsiecollege of bereid je je volgende patiënt alvast voor in de kliniek - je moet waar je ook bent, snel en betrouwbaar, die informatie terug kunnen vinden. Om kennisretentie te optimaliseren en life long learning te stimuleren, is er een oplossing nodig die je meteen de nodige informatie levert.

Doordat Kennispact en de Geneeskundeapp door (bio)medici (in opleiding) wordt ontwikkeld en onderhouden, zonder tussenkomst van derden, is het platform gebouwd zonder reclame, incentives van bedrijven of gebruikskosten. Dat maakt het interuniversitaire Kennispact-project uniek.

We vragen studenten en docenten om ons te helpen uitleg te geven, lastige leerstof te verduidelijken en ziektebeelden toe te voegen. Dit kan door je aan te melden. Stuur ons voor meer informatie een bericht via het contactformulier of e-mail naar info@kennispact.nl.

Vriendelijke groeten,

Team Kennispact